اجتماعی
اجتماعی

اجتماعی

۹۹ درصد مبتلایان جدید ایدز در تهران از طریق رابطه جنسی آلوده شده‌اند

تقاطع: رییس “مرکز تحقیقات ایدز کشور” با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به بیماری ایدز از طریق روابط جنسی می‌گوید که ۹۹ درصد مبتلایان جدید به این بیماری در تهران از طریق روابط جنسی به ویروس ایدز آلوده شده‌اند.

  

دکتر مینو محرز، در گفتگو با روزنامه شرق، چاپ تهران، با تاکید بر آغاز “موج سوم ایدز” از طریق “روابط جنسی” در ایران گفته است: «آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط جنسی به این ویروس آلوده شده‌اند، زیرا ۲۱درصد از مبتلایان جدید به طور رسمی این مساله را اعلام کرده‌اند و ۱۰درصد دیگر نیز که علت ابتلا را نگفته‌اند احتمالا روابط جنسی عامل انتقال ویروس در بین آن‌ها بوده است.»

به گفته خانم محرز، شواهد موجود نشان‌دهنده آن است که شمار زنان باردار مبتلا به این بیماری مرگ‌بار نیز «به طور نگران‌کننده‌ای» رو به افزایش است و در بسیاری از آن‌ها، این ویروس از طریق همسران‌شان به آن‌ها منتقل شده است.

در همین حال، گزارش روزنامه “شرق” با اشاره به آخرین آمارهای وزارت بهداشت درباره شمار افراد مبتلا به بیماری ایدز در کشور نوشته که «تعداد مبتلایان به ایدز از ۲۰هزار و ۹۷۵ نفر در سال ۱۳۸۸ به ۲۶هزار و ۱۲۵ نفر تا ابتدای فروردین ۱۳۹۲ رسیده» که بر اساس آن، «به طور میانگین از سال ۱۳۸۸ تا به امروز هر سه ماه یک بار، ۵۰۰ نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه شده‌اند» و از این بین «۸۹/۸ درصد بیماران را مردان و ۱۰/۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند».

 پیش از این، در مهرماه سال گذشته، عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ‌ایلنا گفته بود «براساس یک مدل ریاضی تخمین می‌زنیم که حدود ۹۰ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور داشته باشیم که تنها حدود ۲۵ هزار نفر از آن‌ها شناسایی شده‌اند».

از سوی دیگر، هشدار در خصوص شیوع موج سوم بیماری ایدز در کشور از طریق روابط جنسی، پیش از این نیز توسط برخی مقامات وزارت بهداشت ایران صورت گرفته بود.

از جمله در اردیبهشت‌ماه امسال، حمیرا فلاحی، کار‌شناس مسوول آموزش و اطلاع رسانی اداره ایدز وزارت بهداشت، به خبرگزاری “مهر” گفته بود که  ۳۳ درصد موارد انتقال ایدز در ایران تا پایان سال ۹۱ از طریق روابط جنسی بوده است.

وی با اشاره به افزایش شمار زنان مبتلا به این بیماری، از تمام زنانی که همسرانشان سابقه «رفتارهای پرخطر»، «اعتیاد» و یا «رابطه‌های جنسی» متعدد دارند، خواسته بود که حتما به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد